Isnin, 5 Januari 2009

Janganlah Marah

Diriwayatkan oleh Bukhari Dari Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu, bahwa ada seorang laki-laki berkata kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam: “Berilah wasiat kepadaku”. Sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam : “Janganlah engkau mudah marah”. Maka diulanginya permintaan itu beberapa kali. Sabda beliau : “Janganlah engkau mudah marah”.

kadang-kadang kita tak boleh nak kawal marah..betul tak???
marah sebahagian sifat syaitan laknatullah................

mengubah posisi org yang marah:

1.Rasulullah saw bersabda:"apabila salah seorang di antara kamu marah, dan ketika iti ia dalam posisi berdiri, maka hendaklah ia duduk. kerana hal itu akan menghilangkan marahnya. dan kalau tidak, maka hendaklah ia berbaring".
2. Berwuduk. Rasulullah saw bersabda:"Marah itu datangnya dari syaitan,dan syaitan itu diciptakan dari api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. oleh kerana itu, apabila salah seorang di antara kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk"
3. minum air
4. diam ketika marah
5. berlindung dr Allah daripada syaitan yang terkutuk
6. memberikan gambaran buruk tentang sifat marah ini..
7. meluahkan masalah dan perasaan dalam keadaan yang sesuai dan dalam masa yang sesuai.
8. jangan lupa senyum. senyum itu kan sedekah..betul tak??
9. mengajar anak kita berfikir perkara yang positif dan mengingatkan perkara yang menyenangkan ketika marah
10. bayangkan marah akan menyebabkan punca pelbagai penyakit. penyakit hati.oleh itu...dapatkan vitamin dan multivitamin hati bagi merawat penyakit marah ni...tak dijual di pasaran mahupun di farmasi...hihhihihiiihi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan